Suoravastaanotto

Äkillisen loukkaantumisen tai kivun sattuessa voit tulla suoraan fysioterapeutin vastaanotolle ilman lääkärin lähetettä. Saat fysioterapeutilta tarkat itsehoito-ohjeet, hoitosuunnitelman ja ohjauksen jatkohoidon suhteen.

Esimerkiksi äkillinen selkäkipu voi rajoittaa kovasti toimintakykyä ja herättää samalla huolta. Useimmiten vaiva on kuitenkin hoidettavissa täysin fysioterapian keinoin ilman turhaa hoitoketjun pitkittymistä asiakkaan kiertäessä ensin lääkärin vastaanoton kautta fysioterapiaan. Fysioterapeutin suoravastaanotolla vaivaasi kartoitetaan kliinisin testein kivun syyn määrittämiseksi ja annetaan täsmäohjeet kivun hoitoon, kuten asento- tai liikehoito-ohjeita. Kipua voidaan myös lievittää fysikaalisin menetelmin tai tukiteippauksin. Terapeutti kartoitaa aina myös niinsanotut red flagsit, jotka vaativat välitöntä lääkärin hoitoa. Nopea hoitoon pääsy ja kuntouttavien toimien aloitus takaa sen, ettei vaiva pitkity turhaan.

Esimerkkejä vaivoista, joiden vuoksi kannattaa hakeutua fysioterapeutin suoravastaanotolle:

• Toistuva tai äkillisesti pahentunut päänsärky
  • Kasvojen alueen kivut
  • Olkapään kivut tai olkapään liikeratojen rajoittuminen
  • Kyynärpään ja ranteen kivut
  • Rintakehän tai lapaluiden välin kiputuntemukset
  • Äkillinen tai äkillisesti pahentunut selkäkipu
  • Alaraajan säteilevä kipu
  • Lonkan liikekipu tai leposärky
  • Polven liikekipu tai leposärky
  • Kantapään ja jalkaterän alueen kiputilat
  • Nivelten venähdykset ja nyrjähdykset